Motor - Auto en motor rijschool Lammert Visser

Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Motor

Motorrijles
Wie wil nou niet dat "heerlijke gevoel van vrijheid?"
Een goede rijopleiding is van groot belang volgens auto- en motorrijschool Lammert Visser!
Dit omdat je op de motor een stuk kwetsbaarder bent in het verkeer dan automobilisten.

Motorkleding en helm zijn eventueel aanwezig, wel dien je als leerling minmaal halfhoge schoenen of motorlaarzen te dragen die de enkels beschermen.

Kijk voor prijzen en eventuele vragen verder op de website of neem contact met ons op.

Examen Motor
Het motorexamen bestaat uit 3 examens

Theorie examen
Tijdens het theorie-examen wordt je kennis van de verkeersregels getoetst. Voor het theorie-examen moet je minimaal 17 jaar zijn.

Theorieboekje en cd zijn verkrijgbaar bij auto- en motorrijschool Lammert Visser

Het praktijk examen dit bestaat uit 2 onderdelen.

Onderdeel 1 is de AVB voertuigbeheersing
Voor AVB moet je 12 bijzondere verrichtingen beheersen, tijdens je examen voer je er 7 uit.

Onderdeel 2 AVD verkeersdeelname
Dit is het praktijkexamen, waarin u daadwerkelijk met de motorfiets aan het verkeer deelneemt. Het examen wordt in Heerenveen afgenomen.
U wordt beoordeeld op onder andere kijk-techniek, juiste plaats op de weg, bocht-techniek, verkeersinzichtelijkheid en risico inschatting.

Wilt u meer weten over de motor rij-examens? neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Nieuwe regels voor rijbewijs A
3 Motorrijbewijzen A1, A2 &A
Vanaf 19 januari 2013 zijn er 3 verschillende categorien motorrijbewijzen; A1, A2 & A. Het type rijbewijs dat je kunt halen, hangt af van het vermogen van de motor, je leeftijd en ervaring.

A1 is voor de lichtste motor. Vanaf 18 jaar mag je hiervoor examen doen (vanaf17 jaarpraktijkles). Je moet dan wel zowel de theorie- als praktijkexamen afleggen.
Het praktijk-examen bestaat uit een onderdeel voertuigbeheersing en een onderdeel verkeersdeelneming.

A2 is voor de middelzware motor. vanaf 20 jaar mag je hiervoor praktijk-examen doen.
Mits je minstens 2 jaar rijbewijs A1 heeft.

A is voor de zware motor. Vanaf 22 jaar mag je hiervoor praktijkexamen doen. Mits je minstens 2 jaar rijbewijs A2 heeft. Heb je geen rijbewijs A2? Dan moet je minstens 24 jaar zijn. Je moet dan een theorie- en praktijk-examen doen. Het praktijk-examen bestaat in dit geval uit een examen voertuigbeheersing en een examen verkeersdeelneming.

Bijzondere verrichtingen

Cluster 1: lopen met de motor
Oefening 1: lopend achteruit parkeren in een parkeervakHet gaat bij deze oefening om de combinatie van bediening, beheersing en balans.

Cluster 2: verrichtingen bij lage snelheid
Oefening 2: langzame slalom Het gaat bij deze oefening vooral om het houden van de balans in combinatie met een juiste bediening.

Oefening 3: wegrijden uit parkeervak Het gaat bij deze oefening vooral om het gecontroleerd haaks wegrijden binnen de gemarkeerde rijbaan.

Oefening 4: denkbeeldige acht Bij deze oefening gaat het om het kunnen en durven afschuinen van de motorfiets in combinatie met een juiste bediening en een goede kijktechniek (stuurgedrag).

Oefening 5: stapvoets rechtdoor rijdenHet gaat hier met name om het bewaren van de balans bij lage snelheid in combinatie met de bediening van gas, koppeling en eventueel voetrem.

Oefening 6: halve draai (links- of rechtsom)Essentieel bij deze oefening is dat je de snelheid tijdig regelt en vasthoudt.

Cluster 3: verrichtingen bij hogere snelheid
Oefening 7: uitwijk oefeningHierbij is het belangrijk dat je de motor kunt afschuinen en kantelen in combinatie met een juiste bediening en kijktechniek.

Oefening 8: snelle slalomBij deze verrichting gaat het vooral om het kunnen en durven afschuinen van de motor in een regelmatige cadans.

Oefening 9: vertragingsoefeningBij deze oefening gaat het er om dat je eerst binnen een beperkte afstand kunt versnellen en vertragen, waarbij de bediening gereed moet zijn voor een bepaald punt, en in de aansluitend daarop volgende slalom de motor durft af te schuinen en kantelen in een regelmatige cadans.

Cluster 4: remoefeningen
Oefening 10: noodstopHet gaat bij deze oefening om een technisch goed uitgevoerde remming.

Oefening 11: precisiestopHet gaat bij deze oefening om een technisch goed uitgevoerde remming. Je moet beide remmen gebruiken en kort voor stilstand terugschakelen naar de eerste versnelling.En precies bij de pionnen tot stilstand komen.

Oefening 12: stopproef Het gaat bij deze oefening om een technisch goed uitgevoerde remming.Je moet beide remmen gebruiken en kort voor stilstand terugschakelen naar de eerste versnelling.


 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu